Dmitri Gutov, Sergei Šutov, Vadim Zahharov
RISTUMISED
MOSKVA KAASAEGNE KUNST
1. – 22. märts 2002
1. märtsil avas uuenenud programmiga Hansapanga galerii oma teise näituse. Koostöös Riikliku Kaasaegse Kunsti Keskusega Moskvas kokku pandud näitus hõlmas kolme autori Dmitri Gutovi (s. 1960), Sergei Šutovi (s. 1955) ja Vadim Zahharovi (1959) loomingut, mis ühte ruumi koondatuna lülitab meid palvemaja umbselt paranoilisse atmosfääri. Kui Sergei Šutovi hiljutine personaalnäitus kandis nime “Võõrad siin ei käi”, siis Tallinna näitusele võiks Šutovit parafraseerides anda nimeks “Siin käivad kõik”.
NÄITUSETEKST:
Oma loomekontseptsioonilt on kõnealusel näitusel esinevad kunstnikud paljuski vastandlikud. Videofilmi “Unustuse järv” autor Vadim Zahharov esindab Moskva kontseptualismi, mis tema käsituses meenutab ususekti. Sekti häälekandjaks on ajakiri “Pastor Zond”, pastorina esineb kunstnik ise, kogudusena aga mööda maailma laialipillutatud Moskva kontseptualistid. Zahharovi sektantlust apologiseeriv film on ammutanud materjali tänapäeva ususektide ja prohvetite materjalidest, millega oleme võinud kokku puutuda meedia vahendusel. Ühele lindile koondatud ülesastumised, osavõtjaterohked ristimised, meditatsioonid ja ekstaas mõjuvad vaatajale nii, et ta haaratakse märkamatult pühadesse toimingutesse ja lõhnastatakse moderniseeritud “oopiumiga rahvale”.
Sergei Šutovi installatsioon, mida eksponeeriti läinud aastal Veneetsia biennaalil, tundub olevat inspireeritud sellestsamast ideest. Vaataja saab tunnistajaks palvusele, kus põlvitab grupp musta rüüga kaetud palvetajaid. Eri keeltes kuuldavale toodavad kõikvõimalike jumalate nimed sulanduvad ühtseks kiidulauluks. Samaaegselt varieerub Zahharovi töö irooniline alatoon, mis näeb inimkonnas tahtetut karja ning autoris kõrvalist vaatlejat. Šutov justkui illustreeriks lakoonilise kunstnikužestiga tuntud ideid inimkonna kokkukuuluvusest ja eraldatusest, ühtsusest ja võõrandumisest, omadeks ja võõrasteks jaotumisest.
Kolmas esitatav töö kujutab endast filmi, mille Dmitri Gutov on loonud grupi “Radek” 2000. aasta augustis filmilindile jäädvustatud performancei põhjal. Moskva südames Sadovaja ringteel, linna kõige elavamal liiklussoonel valiti mõned jalakäijate ülekäigurajad, kus suured rahvahulgad seisatavad rohelist foorituld ootama. Aktsiooni tegelased seisid kannatlikult rahvasummas, hoides käes kokkurullitud punaseid transparente absurdsete loosungitega: “Mikroob – presidendi mõrvar”, “99% tasuta” jne. Ülekäigurajale astudes kerisid nad transparendid lahti, nii et pahaaimamatutest tänavaületajatest said instseneeritud demonstratsioonist osavõtjad. Videofilm kajastab seda iselaadset masside kunstisse kaasamist.
Esitatavaid töid ei ühenda üksnes religioosne varjund, vaid ka autorite püüd haarata vaatajad tegevuse osaliseks, võtta neilt võimalus jääda ükskõikseks kõrvaltvaatajaks või šifreeritud teksti lugejaks. Kõnealune näituseprojekt ei deklareeri mingit vene kunsti uut ideoloogilist suundumust ega püüa selle osalisi ühte ritta liigitada, vaid pakub vaatajaile huvitavalt kooskõlastatud vaatemängu.
Leonid Bažanov, Irina Gorlova.
Näituse avamisel toimus Irina Gorlova loeng “Moskva aeg”.Tänane vene kunst: “Siin käivad kõik.”
Artiklid:
Johannes Saar, “Venkude vembud Tallinnas”. Eesti Päevaleht, 13. 03 2002.
Mari Sobolev, “Kaubamajast välja jooksid sõbralikud väed….”. Eesti Ekspress, 14. 03 2002.
Reet Varblane, “Andke vene kunstnikele vaid toetuspunkt….”. Intervjuu Irina Gorlovaga. Sirp, 22.03 2002.
Irina Balashova. “Iskusstvo Rossii XXI veka v Talline” – Vesti – Nedelja Pljus, 15. 03. 2002
Leonid Bazhanov, Irina Gorlova. “Zdes hodjat vse” – Den Za Dnjom, 8. 03. 2002