NOORTE KUNSTNIKE BIENNAAL
PRESSITEADE 12.09.2007
Noorte Kunstnike Biennaal, Tallinn 2007
TAGAJÄRJED JA ETTEPANEKUD
28.09.–11.11.2007
Rüütelkonna hoone, Kiriku plats 1,
Tallinn, Eesti
Kuraatorid: Rael Artel, Anneli Porri
Osalevad kunstnikud: Akvile Anglickaite (Vilnius), Coolturistes (Vilnius), Nanna Debois Buhl (Kopenhaagen/New York), Evelina Deicmane (Riia/Berliin) ja Theo Mercier (Pariis/Berliin), Gintaras Didziapetris (Vilnius), Nathalie Djurberg (Berliin), Merike Estna (Tallinn/London), Elin Hansdottir (Reykjavík/Berliin), Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen (Helsingi), Emma Kihl (Stockholm), Karl Larsson (Stockholm), Juozas Laivys (Vilnius), Johanna Lecklin (Helsingi), Rudolfas Levulis (Vilnius), Barthol Lo Mejor (Tartu), Andreas Mangione ja Hanna Dagerskog (Stockholm), Marge Monko (Tallinn), John Phillip Mäkinen (Helsingi), Tanja Muravskaja (Tallinn), Kristina Norman (Tallinn), Stas Polnarev (Moskva), Karol Radziszewski (Varssavi), Alexander Raevski (Chisinau), R.E.P. – Ksenia Gnilitskaya, Nikita Kadan, Janna Kadyrova, Lesia Khomenko, Vladimir Kuznetsov, Lada Nakonechnaya (Kiiev), Hans Rosenström (Helsingi), Pilvi Takala (Amsterdam/Helsingi), Sigrid Viir (Tallinn), Julia Wolff (Berliin).
http://www.biennaleofyoungartists.org
“Tagajärjed ja ettepanekud” on Noorte Kunstnike Biennaali näitus, mis tegeleb lähiminevikus tehtud otsuste tagajärgedega ning püüab ette kujutada võimalikke arengusuundi tuleviku tarvis. Kunstnikud on näituseprotsessi kaasatud kui aktiivne loominguline jõud, kelle rolliks on analüüsida ja ette kujutada, meenutada ja ettepanekuid teha, uurida ja võib-olla isegi lahendusi pakkuda. Konteksti moodustavad hajusad isiklikud ja kollektiivsed kogemused, minevikust pärit lood ja kaasaegsed narratiivid. “Tagajärjed ja ettepanekud” koosneb kahest ühes ja samas ruumis hargnevast näitusest. Anneli Porri kureeritud näituseosa huvitub lähiajaloos tihti mahavaikitud, peidetud põrandaalustest või vaigistatud põhjus-tagajärg suhetest, eelkõige juhtumitest, mille plahvatuslik või traagiline tagajärg on seotud rääkimata jätmise, mitteinformeerimise ja puuduliku kommunikatsiooniga. Kunstnikud uurivad, kellele me mida räägime, keda kuulame ja mida selle teabega peale hakkame. Tähtsat osa mängib isiklik mälu, võime ja valmidus kommunikatsiooniks kaasaegses sootsiumis. Rael Arteli poolt osalema palutud kunstnikud pakuvad oma näituseosas välja võimalusi, kuidas võiks ette kujutada edasi liikumist. Kunstnikud kommenteerivad, visioneerivad, kritiseerivad, unustamata seda kultuurilis-majanduslikku taustsüsteemi, millest nad pärit on. Lähtudes tõdemusest, et kogu kunst on poliitiline, on ka erinevad perspektiivid esitatud läbi rohkem või vähem poliitilise prisma.
“Tagajärjed ja ettepanekud” ei ole suletud teemaderingi ja rangelt paikapandud problemaatikaga näitus, vaid pigem erinevate autoripositsioonide, vaatepunktide, ettepanekute ja arvamustega täidetud avatud struktuur. Näitusel pole lihtsad take-away lahendusi – vaatajat kutsutakse kunstnikega aktiivselt kaasa mõtlema.
Näitus toimub Toompea ajaloolises Rüütelkonna hoones, mis on 150 aasta jooksul olnud Eestimaa rüütelkonna, Eesti Vabariigi Välisministeeriumi, Eesti NSV Rahvusraamatukogu ja Eesti Kunstimuuseumi käsutuses.
Tallinnas 2007. aastal toimuva Noorte Kunstnike Biennaali tellija ja produtsent on Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus.
Biennaali ettevalmistus:
Iseseisev üksus MTÜ Noorte Kunstnike Biennaal käivitas näituse ettevalmistamise toetamiseks rahvusvahelise projekti “Public Preparation”, mis kujunes laiapõhjaliseks teadmisloome ja kontaktide sõlmimise platvormiks. Rael Arteli ja Airi Triisbergi korraldatud “Public Preparation” on näitusel kohal oma projektiruumiga – Public Preparation Social Club (PPSC) ), mis on ühtlasti ka väike toimunud üritusi dokumenteeriv arhiiv. PPSC-i käsitletakse kui potentsiaalset ruumi kommenteerimiseks, kontekstualiseerimiseks ning näituse võtmekontseptsioonide üle arutlemiseks. PPSC leiavad aset kunstnike vestlusringid, diskussioonid, filmiõhtud ja mõttetalgud, mis on ühel või teisel viisil seotud “Tagajärgede ja ettepanekutega”.
Lähemalt kuraatoritest:
Rael Artel (s. 1980) on sõltumatu kaasaegse kunsti kuraator, kes elab ja töötab Pärnumaal. 2003. aastal lõpetas Eesti Kunstiakadeemia Kunstiteaduse instituudi, 2004/2005 osales Amsterdamis De Appeli kaasaegse kunsti keskuses kuraatorite koolitusprogrammis. Alates 2000. aastast on teinud kaastööd erinevatele kunstiajakirjadele Eestis ja mujal ning kureerinud näitusi nii Eestis kui ka Lissabonis, Amsterdamis, New Yorgis ja Varssavis. Alates 2004. aastast töötab oma projektiruumi Rael Artel Gallery: Non-Profi t Project Space (Pärnu, Tartu) moderaatorina.
Anneli Porri (s. 1980) on kriitik, lektor ja kuraator, elab ja töötab Tallinnas. 2003. aastal lõpetas Eesti Kunstiakadeemia Kunstiteaduse instituudi. Osaleb hetkel Nordic Baltic Curatorial Platformi töörühmas, mida korraldab FRAME – Finnish Fund for Art Exchange (Helsingi). Ta on kureerinud kõrvalnäitusi Tallinna XIII Graafi katrienniali (2004) ja Tallinna IV Rakenduskunsti trienniali (2006) raames ning eesti noorte kunstike näitusi Narvas ja Võrus. Alates 2004.aastast töötab Vanalinna Hariduskolleegiumis ja Eesti Kunstiakadeemias lektorina.
Noorte Kunstnike Biennaal, Tallinn 2007 ja Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus tänavad:
Eesti Kultuurkapital / Eesti Kunstiakadeemia / Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium / FRAME – Soome Kunstivahetuse Fond / IASPIS – Rahvusvaheline Kunstnike Stuudioprogramm Rootsis / Kaasaegse Kunsti Teabekeskus – Leedu Kunstimuuseum / Kaasaegse Kunsti Keskus, Ujazdowski loss / Kaasaegse Kunsti Keskus, Vilnius / Kesseum – Kunstimuuseumi Ehituse Sihtasutus / kunst.ee – kunsti ja visuaalkultuuri kvartaliajakiri / Armin Kõomägi / Leedu Instituut / Läti Kaasaegse Kunsti Keskus / Indrek Prants / Pärnu Linnavalitsus / Sekcja – arts magazine / Tatari 53 Hotell.