| Kriitika |
Elena Šmakova, Mees tagaistmel. – KUNST.EE 2009, 3–4:Liina Siibi videonäituse „Mees tagaistmel / The Man in the Back Seat“ teemadesse elab sisse Elena Šmakova Näitusel tihedalt omavahel haakunud kolme märksõnaga “keha”, “sõna” ja vägivald” kõige vahetumalt seotud videos “Keelatud sõnad” põletatakse – järgides taoistlikku surnute auks läbiviidavat paberraha põletamise palverituaali – Hiina interneti otsingumootoris keelatud sõnu. Vabadus, diktatuur, õpik, demokraatia, revolutsioon, iseseisvus, rahvas, õpetaja, Tiananmeni väljaku veresaun, Hiina Kommunistlik Partei – see oleks vaid osa sõnadest ja sõnaühenditest, millele laiendite otsimine on takistatud. Ühiskonnas, mille elanikele selgitatakse sarnaselt Alice’ile imedemaal, et “sõna” tähenduse ja kasutatavate sõnade arvu üle otsustatakse “mujal”, on falun gong suure mõjuga riikliku ideoloogiaga sarnane, seda nii toimemehhanismidelt kui ka ulatuselt. See on meeste hingamisharjutustena esitatav “sõnadeta keel”, Hiinas rahvaliikumisena katkestatud eneseteadvuse ja -kuvandiga elanikkonna jaoks sümboolne võitlusvorm. Ja erinevalt ajaloolisest traditsioonist mitte enam kujutletava vaenlase, vaid reaalse vastasega. Falun gong’i harrastajate arv ületas 2008. aasta lõpus Hiina Kommunistliku Partei liikmete arvu. Võimud on aastaid kestnud repressioonide käigus kuuldavasti mõrvanud ligikaudu 3000 elanikku, enam kui 100 000 inimest on saadetud sunnitöölaagritesse, nimekiri karistusvormidest ja karistatavate hulgast olevat lõputu. Tegelikkusega vastuolulise ametliku “sõna” ja ideoloogia kasutuse näitlikuks vormiks on Siibi video “Hiina Kesktelevisioon Lhasas”, mis näitab Hiina Rahvavabariigi ametlikus ingliskeelses telekanalis CCTV9 CNN-ilt “laenatud” kaadreid Tiibeti protestiaktsioonidest 2008. aasta märtsis. Kuigi Tiibeti geograafiline ja ajalooline asend ning tiibetlaste seas toimuv käärimine on mõjutanud suurriikide, India ja Hiina, omavaheliste suhete kulgu juba aastakümneid, on Hiina ametlik meediakuvand üsnagi ootuspärane. Monopoliseeritud keskvõim ja rahvusvahelistest investeeringutest rahastatav odav tööstus oleks liiga kallis hind, kirjeldamaks Tiibetis aset leidvat tõeseid definitsioone kasutades. Ei ole tähtsust, kas Siibi mees tagaistmel on tegelikult Hiina ja India piiritülidele jalgu jäänud, lühisesse aetud enesekuvandiga tiibetlane või katkestatud mäluga ning piiratud väljendusvõimalustega hiinlane. Liikudes ühis- ja isikliku mälu vahelisel eikellegimaal ilma kindla sihtpunktita, on mees tagaistmel sarnane poeediga näitust saatvas Li Bo “Kolmes joogilaulus”. Reisikaaslasteks saatjad, kellega puudub ühine keel – kuu, kes ei oska veini juua, ja vari, kes vaid jäljendab pimesi oma omanikku. Elena Šmakova on vabakutseline kunstikriitik.
|
| tagasi |