Anders Härm & Hanno Soans, Kristina Norman / Pribaldid, 2006, videodokumentaal – Uus laine: 21. sajandi eesti kunstnikud (nr. 1). Talv 2007 [Näitus]. Tallinn, 2008:
Film “Pribaldid“ (2006) on Moskva “reisikirja“ vormis portree Balti venelastest kui kultuuri- ja rahvakillust, mis algab tagasivaatega, peategelaste ja kunstniku nõukaaegse klassipildiga. Filmi põhiline pingejoon moodustub Tallinnast lahkunud Saša Šedrini, noore Moskva näitleja ning Tallinna vene koolist eestikeelsesse kunstiakadeemiasse ümber lülitunud kunstniku vahel, kes võtab ette oma elu esimese Moskva reisi. Justkui muuhulgas, filmis reportaažina esitatud
argiseikluste kõrvalt saame teada, et kõik osalised, kaasaarvatud filmi autor, on kokku puutunud oma kultuuri-identiteedi formeerimisraskustega, mis on suuresti tingitud Eesti karmist kodakondsuspoliitikast. Vaatajale saab juba doki alguskaadritest selgeks, et filmi autor on ise segaperekonnast ja oma kooliteed alustanud vene koolist, mis muudab filmi rõhuasetuse
enesestmõistetavaks. Kõik küsimused, mis mõlema poole seisukohast on taandatud kõige elementaarsemale (aga seeläbi seda julmemale) ideoloogilisele vastandusele—sa
oled kas meie poolt või meie vastu—jooksevad läbi Normani elu kui isiklik dilemma, identiteedilõhe nii päritolu kui ka kultuurivalikuid pidi. Tõsiasi, et kunstnik on ühte jalga pidi mõlemas kogukonnas sees, muudab talle võimalikuks dokumentaalse mimikri käigus nii vene šovinistliku kui eesti natsionalistliku leeriga suhtestumise. Samas on see just tema vabadus juhusliku lisamaterjaliga opereerimisel ning näiliselt sinisilmne naiivitaripoos, mis muudab selle 53 minutise kunstniku-doki üheks viimase kümnendi olulisimaks poliitiliseks teoseks noores eesti kunstis. |